söndag 8 mars 2009

bergen dag tre

idag har jag ätit fiskbullar för första gången i mitt liv och det var ingen vidare upplevelse. dock tror jag att jag kommer få uppleva fiskbullar ett antal gånger här i bergen. kött är skitdyrt här, så vi får leva på billig mat och en c-vitaminstablett om dagen. och det har ju gått bra hittills. i två dagar.
hannes skrev med sin finspångs"kompis" idag som också bor här i bergen. han gav oss tips om mobilabonemang och hur vi kan få våra d-nummer fortare. imorn ska vi skriva in oss på manpower så blir de som våra arbetsgivare och då godkänner likningskontoret våra ansökningar om skattekort och d-nummer. så om ungefär två veckor ska vi kunna ordna med mobilabonemang och konton.
för övrigt har vi skrivit på hyreskontraktet idag. och så har vi strosat runt på stan. hannes och jag är överens om att vi inte vill bo här när vi blir äldre. jag vet inte om vi strosar på fel ställen eller om bergen helt enkelt är en ganska sjaskig stad, bortsätt från fina parker och de små pittoreska områdena kring bryggen. och juste, jag kan berätta om mitt första möte med en norsking. det var första dagen och jag och hannes gick på stan. jag hade mitt genomskinliga paraply som jag fick av vickan i julklapp och så när vi väntade vid ett övergångsställe kommer en tjej fram och börjar "hvhaerre krängneafear dhueeuhe dheherheeseere blabalaablaen?" jag bara tittar på henne och vänder mig långsamt om till hannes och ber han översätta. efter några försök från hennes sida att förenkla norskan berättar hannes att hon undrar var jag köpt mitt paraply. så jag pekade på en lapp där det stod där den var köpt. sen sa hon nånting mer men då blev det grön gubbe så jag log och gick därifrån. mitt andra misstag var när vi var på likningskontoret och damen vi pratade med pratade på lika fort som en antilop springer och jag stod "ah. japp. mmh." för jag trodde hon förklarade nånting. så när jag sa "ah" min sista gång blev det knäpptyst och alla tittade på mig, och hannes sa "nja, kanske runt sex månader." så hade hon visst frågat hur länge vi tänkt bo här. det känns ungefär som om man kan tyska men är i schweiz och ändå inte fattar nånting.
jag undrar hur det hära ska sluta :)

6 kommentarer:

Tinalinatiny sa...

Haha, vad jag skrattade när jag läste om paraplyet :P Har dom värsta dialekten i Bergen eller? Manpower låter som ett smart drag, då kan ni nog komma ut på jobb rätt snart.

Ja, Jocke fick en massa fint. Mest kalsonger, men det behövdes vill jag lova, haha.

Anonym sa...

haha norskan kommer inte bli lätt du.. jag önskar dig lycka till! Angående fiskbullar, det är äckligt, det du ska satsa på är fiskkakor. det är grejer det.

Tinalinatiny sa...

Kom på en sak, precis som Carro skrev här ovan är det fiskekakor ni ska äta, rågott! :)

Anonym sa...

Fiskbullar är svingott. :)

Anonym sa...

Du har inte funderat på att ändra designen på din sida, hmmm? Eller det kanske är inne att ha texten minimalt liten och väldigt gräll, haha! Rosa är häftigt... På tal om rosa, jag har en sak till dig på http://dtms.se/...

Kul att läsa att du också tycker norska är ett fruktansvärt språk. De är fruktansvärda människor också. Krama Hannes från mig! Och kram till dig.

matilda pettersson sa...

marcus! jag tror du menar den till vänster, väl?! känner igen den mer.. BRA att den är klar nu då. skitfin. kommer passa jättebra i mitt rum. pussa massamassamassa på kissepissen från mig. har bilden på han och stampe utskriven här. tänkte sätta opp den på väggen. du får väl designa min sida när jag kommer hem. men nu får du stå ut med den så länge. hannes hälsar en hjärtlig kram till dig också. KRAMKRAM storebror