måndag 16 mars 2009

bergen dag elva

idag har jag lämnat ut lite cvn. det är en sån himla confident-booster att göra det. faktiskt. ska nog göra det imorn också om vi hinner. imorn är ju stora dagen, eftersom jonathan kommer hit då. plus att imorn har jag och hannes varit tillsammans i två år.

kom precis in från en promenad. vi handlade lite. hittade ett ord i affären som hamnar i dagens ordlista. en grej som är bra rolig förresten, är att vid kiwi, affären vi brukar handla mat i, där är det liksom avspärrat med galler, sånna de har när de bygger om vägar typ. och varendavarenda gång vi går förbi där sitter det en kille med vägarbetsväst på en stol där som ser ut att gräma sig något så brutalt över varför han valde jordens tråkigaste jobb. han bara sitter där rakt opponer. och varje gång vi ser han så kan vi inte låta bli att skratta. det ser så bisarrt ut. alltså jag skrattar bara jag tänker på det. det låter elakt, men om ni skulle se skulle ni nog förstå. vi tror att hans kompis är nere i någon brunn och att han vaktar typ.

vi stöter på rätt så många katter här också. de får mig att sakna stampe och kissepissen jättemycket. därav bilden.
sen måste jag ju tala om att det är väldigt frestande att välta bilar här i bergen. jag skulle aldrig någonsin få för mig att göra det, eftersom jag får dåligt samvete så fort jag spottar ut ett tuggummi utanför en papperskorg, men jag kan tänka mig att det är en sport många bad-mannered kids sysselsätter sig med på fritiden. anledningen till denna är att folk parkerar sina bilar i jordens brantaste oppförsbackar, liksom på tvären, i 90 grader. det är så man höjer på ögonbrynen när man går förbi och går över till andra sidan för att man är rädd att vindpusten som bildas efter en ska ha omkull dem, och så man undrar hur tusan de kommer ut ur bilen, de som måste öppna dörren uppåt. det är ruskigt otäckt. bilder på det kommer någon annan dag.

nu är det snart dags att gå att lägga oss, eftersom vi ska opp tidigt och möta jonathan vid tåget. han ska bo tre minuter härifrån. det jobbiga med hans lägenhet är att precis utanför hans port är det ett staket och sen liksom ett stup i riktning mot stan, så han måste gå runt det för att komma ner, vilket gör att det tar kanske en, en och en halv minut längre att gå till stan. om jag bodde där skulle jag snickra ihop en stege med mina egna krokiga små fingrar, som johnny i roomservice skulle sagt, så man kunde short-cutta. väldigt värt.

dagens ordlista:
ostepop - ostbågar
huske - komma ihåg
pese - flåsa

dagens ord:
storfe - nötkreatur

1 kommentar:

Tinalinatiny sa...

Åh vad skönt att höra att jag inte är ensam! Gör så sjukt ont, & ja man får liksom ta tag om hela huvudet om man ska lyfta det, haha.