onsdag 25 mars 2009

bergen dag tjugo

jag har inte varit såhär trött sedan jag gick på gymnasiet och åkte halv sjubussen efter en sen kväll framför pluggböcker.
jobbade över tolv timmar igår, fast med ett tre och en halvtimmas break mellan. kom hem, jag menar "hem", kvart i ett i natt. narkomanerna är jobbiga, men det är inte så farligt..
sedan ringde klockan 05.45 imorse. tål att nämnas att jag inte kunde somna igår för jag var så oppe i varv. så jag kanske somnade strax innan två, sedan vaknade jag kl 04.00 och trodde jag hade glömt ställa klockan, men så var som tur var inte fallet. så jag har inte sovit alls mycket. började 07.30 och slutade 15.00. fick reda på att jag ska jobba
imorn torsdag 14.00 - 19.00
fredag 18.30 - 24.30
och söndag 15.45 - 22.00.
om inte mer.
det blir sammanlagt 42 timmars jobb denna vecka, om man räknar bort luncherna (förresten så äter alla mackor till lunch här, alltså även hemma).
vi skrev ett kontrakt idag, magne (chefen) och jag. det ska tydligen skickas till oslo först (som allt annat som har med papper att göra ska göras här?!) och så fick jag 42 sidor att läsa igenom som jag ska skriva på. jag har inte börjat än och nu ska jag sova. på kontraktet skrev vi att jag ska jobba 25 timmar i veckan, men magne sa att det kommer bli mer, men eftersom jag inte har bestämda tider kan vi inte skriva det på kontraktet. men om det blir som denna vecka är det helt okey för mig.
tonje som jag jobbar med är skitschysst. hon är lika gammal som jag.

såg nyss på horton hears a who, en film att rekommendera. sjukt rolig.

ursäkta mina meterlånga inlägg utan bilder, ska försöka bli bättre på det.

dagens ordlista är typ som hämtad från jobbet:
artisjokk - kronärtskocka
telle (vet inte hur det stavas, finns inte med i norska ordboken, men de säger så här) - räkna, men i övriga norge tror jag de säger regne.
vanskeligt - svårt

dagens ord har jag lärt mig av jonathan. vi tyckte det var sjukt kul i alla fall. det är ord som detta som gör att man liksom inte tar norskan på allvar:
minnepinne - usbminne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahahahaha det ska jag börja säga.. det låter typ som glasspinne :P

Anonym sa...

Tänk såhär: pengar. Du kommer bli löjligt rik på en vecka. En annan får kanske 15h i veckan och tjänar inte ett skit...