torsdag 26 mars 2009

bergen dag tjugoett

idag har jag tvättat två omgångar, så har vi städat hela våningen och så har jag jobbat. det är jätteskönt att ha saker att göra om dagarna för då får jag inte lika mycket hemlängtan. och det är ju inte direkt så att det inte finns nånting att göra här. det behövs alltid städas, tvättas eller liknande, och hannes är inte den flitigaste på att göra sådant utan att man bett han ett antal gånger innan. han ser det liksom inte förrän man nämner det. men han är jättesnäll och hjälper när man väl sätter igång.
det var skönt att städa kök, toalett och dusch och veta att det blir rent en gång för alla. golvet var inte torkat på jag vet inte hur länge, och pappers-, glas- och metallinsamlingen var överfulla, och jag vill inte ens tänka tillbaka på toaborsten. blir att köpa en ny sådan inom kort. jag har aldrig sett något liknande.
det går typ inte att hänga tvätt här heller, för en viss person som bor här sätter aldrig igång fläkten när han lagar mat, och han använder sambal oelek väldigt flitigt, så det luktar mat konstant här. det är så sjukt äckligt, och det sätter sig i tvätten man hänger. så idag har vi brutit mot en regel och hängt tvätten i rummet. pappa tyckte det var en bra idé eftersom lite fukt nog hjälper mina slemhinnor, eftersom jag aldrig blir frisk.
idag jobbade jag på golvet för första gången. sjukt skönt, om man bortser från tunga lyft. det är sån liten butik så man behöver inte direkt stressa. stressar man har man inget att göra de sista timmarna. jobbade med tonje igen, går på upplärning hos henne. hon är jättesnäll och det är riktigt kul att jobba med henne. tiden går fort då. hon är en baddare på att snacka, typ som jag. det är skitbra, för jag lär mig massa norska av henne. hon lärde mig dagens ord när vi stod i kylrummet. det var en ganska rolig historia, men en sådan som inte går att återberätta eftersom den inte ens blir hälften så rolig då. så jag skiter i att berätta den för er.. hehe.
jonathan har fått jobb också förresten, han börjar imorn. det är bra, för då får hannes lite press på sig. dags att gå och lämna ut cvn nu!

dagens ordlista:
rart - konstigt
klemme - krama
barbere bena - raka benen

dagens ord:
plystre - vissla

förresten har jag kommit på att musik hjälper mig att sluta längta hem. jag tror det kan vara för att jag har lyssnat på så lite musik som jag är så deppig och bara vill hemhemhem.
och en sak till, morfar kunde äta äppelmos idag! alltså, han har inte kunnat svälja innan. han går på dropp. jag kommer nog aldrig förstå det hära som har hänt med han eftersom jag inte är hemma och ser det med egna ögon. det känns så konstigt.. tråkigt att inte kunna hälsa på och krama han. bara han blir bra så.
nu är det läggdags.
later

3 kommentarer:

Anonym sa...

saknar dig massor matilda, och jag har massor att berätta, vi måste prata snart, i helgen kanske?! puss , sis <3

matilda pettersson sa...

jag är ledig imorn och på söndag fram till 15, kom in på skype någon gång då så hörs vi. PUSS

vego sa...

Vad sjukt egentligen. Ni har redan fått jobb och här hemma får man jobb efter 6 månader om man har tur. x)