torsdag 12 mars 2009

bergen dag sju forts.

okey mamma, jag erkänner att det var bra att ta med stövlar till bergen. idag har jag använt dem för första gången. vi tog en promenad alldeles nyss för att kolla vart vi ska på intervju imorn. NU har jag förstått vilka det är jag ska till, adecco. en bemanningsfirma. så nu känner jag mig inte lika lost längre. håll tummarna, för både mig och hannes. för hannes ska till in magasine. en tidning han gärna vill jobba på. det roliga var att vi inte hittade stället han skulle till först. jag fick kolla in genom fönstrena för att hitta vad vi letade efter: en skylt med in magasine vägledning, 3 etage som det heter här. det som var roligast var att det inte fanns en tredje våning på huset. men de kanske har en vind?! de verkar ju ta vara på varje skrymsle och vrå här i bergen. hannes får berätta imorn.

kan ju dra lite skillnader mellan norge och sverige som vi märkt hittills.
- i affärerna skriver de inte ut kvitton om kunden inte vill ha dem. det gillar säkert miljöaktivisterna.
- affärerna har inte öppet på söndagar. inte ens mataffärerna. i mindre städer har de visst inte ens öppet på lördagar.
- pressbyrån heter narvesen här.
- de har, som vi tidigare nämnt, inte inbyggda värmesystem i husen, utan man värmer rummen med elelement.
- de har inga typ wettextrasor här för er som undrar. det kanske låter som ett litet problem, men det är det fasen inte när man lever under sådana omständigheter. vet ni vad de torkar bord osv med här? typ fönstertrasor. sånna som man kan tvätta i 90 grader och som drar åt sig ungefär lika bra som en hundpäls eller vad man nu ska jämföra med. sjukt jobbigt.
- ölen och annan alkohol är överdrivet dyr här. en 33cl heiniken kostar runt 40 NOK, vilket motsvarar ungefär 50 sek. då pratar vi alltså inte barpriser, utan butikspriser. dessutom säljer de inte alkohol på helgerna. förutom rema 1000 tror jag, de säljer fram till 18.00. varför? det kan bara norrmännen svara på. är det inte vardagsalkoholismen man vill ha bort?! hm..
- under november månad betalar norrmännen bara hälften av skatten på lönen. anledningen är att kommande månad är det ju julemånad. så då får man helt enkelt mer pengar att handla julklappar för. superb idé om ni frågar mig.
- de har kvar esso-mackarna här. tycker jag är trevligt.
- de säljer fortfarande småpackscigaretter här. hannes berättade att de tog bort dem i sverige för ett tag sedan eftersom de ville få bort feströkning. (?!)
- alla i norge är konfirmerade och alla killar gör lumpen. det är verkligen inget snack om saken. tydligen höjer folk på ögonbrynen om man inte är döpt också. de är med andra ord mer traditionella.

kommer säkerligen hitta fler skillnader. trots att vi ligger så nära så är vi ändå väldigt olika, sverige och norge.

dagens ordlista:
nöckler - nycklar
flöte - grädde
vandre heden - avlida

dagens ord går till ett ord som norrmännen gjort bort sig lite på. de har bergis bara sett det svenska ordet i förbifarten, och sen när de skulle döpa denna grönsak så råkade de placera om bokstäverna lite..:
agurk - gurka.

Inga kommentarer: