söndag 19 april 2009

bergen dag fyrtiofem

listar fyra saker som alla som handlar mat (vilket jag hoppas alla gör) borde tänka på:

- ställ INTE flaskor opp på bandet om de är den första varan efter personen före dig, för de har en tendens till att trilla omkull när rullbandet stannar och då scannas den in på kunden föres räkning. då måste jag ta fram nyckel och styra, vilket är bra irriterande när det enda folk köper är en colaflaska och det händer kund efter kund efter kund efter kund. nu får jag komplimanger för mina schyssta reflexer när de trillar.


- be kassören kolla opp vad varan kostar INNAN du ställer dig i kö för att betala den, så vi slipper vi stå vid kassan och tjafsa om att den är dyr.


- det är okey att lukta på saker och ting, men kör för i helvete inte opp dem i näsan när du gör det. det är snuskigt. (vanligare än vad man tror)


- ducka när ni hör ordet "nyckel". för då kommer det en i luften från någon annan kassa snart. det är ruskigt roligt att kasta nyckel mellan kassorna, faktiskt det roligaste som händer under dagen. det är sjukt spännande; ska han fånga den? kommer surgubben få den i huvet? kommer någon komma springandes i 150 km/h, göra ett rådjurshopp, fånga nyckeln när den är i luften, försvinna ut med den och så är vi körda? roligare än såhär blir det ju bara inte!

det är råskoj att jobba nu när man får mer ansvar. att jag ska bli lite boss över de andra, sjukt skoj. "nej du får ingen rökpaus." tänk er den nyaste på jobbet säga det till den som jobbat här två år. och så är hon svensk också.
kommer jag ju helst undvika.


två dagens händelser värda att nämna:
-hannes har lagat massa mat idag. köttfärssoppa och hamburgare. asgott. tack babe.
-jag har färgat håret. hejdå guldlock, hej gamla matilda hoppas jag. fortfarande blött och orkar inte torka. får se imorn hur det blir.
lovar en roligare blogg från och med nu förresten. in fact, kan lova en dagens outfit imorn, vet hur gärna alla vill veta vad jag har på mig, var jag köper mina kläder osv. ni får se imorn. WORD!!!

en till sak förresten, en annan höjdpunkt på jobbet är när jag får sitta själv på kontoret och räkna kassan, för då räknar jag ashögt och överdriver min östgötska så otroligt mycket, men såfort någon kommer in tystnar jag och räknar på vanlig svenska. saknar ju hemhem.

later

2 kommentarer:

carroo sa...

hur räknar man på östgötska? Nu har jag försökt massa gånger men ja får inte tillet.. :S

vego sa...

Håller med Carro! Jag försöker men det blir bara skånska av det, ftw!