onsdag 24 juni 2009

lite av en resumé

för några veckor sedan sa jag opp mig från jobbet i norge. i torsdagskväll kom jag och hannes hem, efter mer än 13 timmars tågåkande. de första två timmarna på tåget från bergen var så otroligt jävla mysiga, trots att vi inte kunde sitta med varandra, eller ens se varandra på hela resan, eftersom tåget var typ avdelat i två delar.. det där lät mer brutalt än vad det var.
i alla fall.
först åkte vi tåg utmed en fjord. där låg asmysiga öar, bebodda och obebodda. vattnet var helt turkost och öarna var så gröna av alla blad och såg ut att vara mjukare och fluffigare än moln. jag önskar att jag bodde där. längsmed bergväggarna rann kanske ett tjog vattenfall. det var himmelskt!
när vi kom opp på kanske 700 m över havet åkte vi ut från en tunnel, och vi befann oss i en dal. runtomkring fanns bara snöiga toppar, och genom dalen rann en fors som delade sig i kanske 15 andra små vattendrag. vattnet var helt underbart turkost även här, och det bildades liksom små öar av gräsplättar i hela dalen, och på dessa gräsplättar sprang små lammungar, och mitt i dalen låg ett enstaka litet drömhus. sjukt underbart. inte ett staket i sikte.
under resan åkte vi på fjäll (högsta var 1200 möh), utmed vatten, utmed vattenfall, utmed dalar, genom berg. redan 15 min in på resan hade vi åkt genom 6 tunnlar.
jag får be hannes fota nästa gång han åker så ni får se hur mysigt det var.

hannes ska stanna i bergen. i alla fall i fem veckor till. fråga mig inte hur vi har tänkt. vi har inte tänkt. det bara blev så. hannes fick ju jobb en månad senare än mig så han ville inte åka med mig hem. eller han åkte med mig hem, men sen åkte han tillbaka i söndags. han och jonathan :)

på midsommarafton (fast på dagen) åkte jag, mamma, mormor och hannes och plockade blommor som vi sedan la på mormor thyras grav. det blev fint.
själva midsommarafton firade vi på fyrudden i restaurangen. alltså den var inte öppen, men vi var där själva. godaste maten. jag älskar ål.

det var skönt att få krama morfar igen. och alla andra också för den delen. han var sne i ansiktet fast det gör ingenting. tänk vilken tur han haft.

nu är jag i alla fall i viken och passar vendela om dagarna. hon är ursöt.
nästa vecka är det karneval här. jag och isa funderar på att ta flyget någon annanstans då.

jag saknar mörtgänget. så ni vet det. ni får jättegärna höra av er om ni har nånting på g. om inte annat så ses vi på vis!

på lördag ska jag till gabbe och cornelia och dricka vin i en park.

sedan hoppas jag på att hinna köpa nya shorts, en till bikini, linnen och massa annat. om jag faller för nånting.

Inga kommentarer: