onsdag 30 juli 2008

ÅRE

för er som inte orkar läsa allt det under sammanfattar jag veckan med att jag har gått barfota över myrar, badat i en fjällfors, badat i åresjön, cyklat över snö, cyklat skitroliga downhillbackar, väntat på samtal från min bror på sjukhuset, köpt ett par råsnygga goggles och spelat mitt första parti risk.

kl 9.30 förra måndagen åkte jag, danne och vickan för att hämta hannes på jobbet. 9.31 vände vi hemåt igen eftersom att hannes var tvungen att hämta ett par skor som jag hade packat ur, eftersom att jag tyckte att det var onödigt att ta med sex par. inte för att ett par gör någon större skillnad..
i alla fall. vi mötte opp micha och na i norrköping. erik som skulle köra dem var ute på jobb sådär helt oväntat.
runt elva, kanske tolvsnåret var vi i alla fall framme. vi hade en rånajs lägenhet som låg några meter över draklanda, vilket innebar att vi hade skärmflygare ett par meter från fönstret då och då.

första dagen cyklade alla utom jag och vickan, jag var sjuk.. så vi gick på byn. hann bara dit och så ringde danne och berättade att han var tvungen att åka till sjukhuset eftersom han hade satsat stenhårt på ett hopp utan att veta hur det såg ut bakom. han kunde inte gå så han fick ta bergbanan ned. väl nere började han yra om konstiga saker och hans hjälm visade sig vara sprucken både fram och bak. hans nya cykel var ganska så paj och han hade ont i bröstet, axeln och ryggen. jag ringde taxi men alla nummer var som återvändsgränder, och som tur var kom d&vs kompis gustav vandrande på torget. han skjutsade danne. läkaren trodde först att han hade brutit skulderbladet och punkterat lungan, men det visade sig bara vara ett brutet revben, en stukad axel och ett jävligt deformerat bröst. han fick gå på värktabletter och kunde inte cykla mer på hela veckan. killen blev ledsen.

på torsdagen hade även lisa joinat och var vädret superbt. alla cyklade, utom danne då. det var askul och skitjobbigt. toppen var roligast, men det tog över en timma att komma ned igen och mina lår bara skakade. dagen slutade dock med en skadad hannes, vars kedja hade hoppat, så när han trampade till i en brant kurva flög han över styret och fick cykeln över sig. även han var skadad för resten av veckan.

dagarna efter gick det ändå inte cykla eftersom värmen låg runt 35 i solen. på fredagen åkte erik, micha och na hem eftersom att erik skulle, enligt han själv jobba, men dagen efter ringde han, råbegaistrad, och frågade fysikern danne hur norrsken blir till. han var alltså på fest.

på lördagen var det lisas tur att åka. danne, vickan och jag tog bilen och åkte till ullån som vi blev rekommenderade att besöka av mr danne på åre skidsport. ullån visade sig vara jordens bästa ställe. hannes och jag åkte tillbaka dagen efter också.
nu är det jobbet som gäller. slänger opp fler bilder på bilddagboken.
åre är jordens bästa ställe.
later

Inga kommentarer: